Enorme belangstelling voor erfgoedtocht Stramproy

Bron van Nieuwsgierigheid : Grensgevallen Stramproy

De belangstelling voor de erfgoedtochten in Stramproy langs lang vergeten grensgevallen blijft onverminderd groot. Afgelopen zondagmiddag gingen meer dan 120 wandelaars met gidsen op pad naar diverse, veelal onbekende plekken. Naar het Meuledaal, de Vleet en de voormalige galgenberg,, de Reynkesschans en het Blokven waar de wevers in het verleden het vlas te rotten legden.

Sinds een aantal jaren zet een speciale werkgroep van de Dorpsraad de natuur, geschiedenis, verhalen en de eeuwenoude band van de mens met zijn omringend landschap op de agenda van de bewoners. Met deze tochten vestigt ze ook de aandacht op de kwaliteit van het landschap bij de gemeente Weert, maar wordt ook de Provincie Limburg en natuurorganisaties.  Mensen hebben het landschap ooit gemaakt tot wat het is. In de toekomst zal dat niet anders zijn. Deze rode draad loopt door alle verhalen die in en rond het Hout, Riet en Molenbroek worden verteld. Over de Postbaan die Stramproy met Keulen en Antwerpen verbond, Het Kattekruis, maar ook de verhalen over de smokkel, huurlinglegers en marskramers die Stramproy met de rest van de wereld verbonden. Over isolatie en risico’s die verbonden waren met de Dodendraad,  brandbrieven en militaire ruiters die in het verleden de ze streek geteisterd hebben. Maar ook het verhaal van pioniers die water en moeras wisten te ontginnen tot landbouwgrond.  Veel plekken zijn met een goed verhaal nog duidelijk beleefbaar zo bleek afgelopen zondag weer. “Zo heb ik ons Rooj nog nooit bekeken’, zo bedankte een deelnemer na afloop de gids.