Leesplankjes

In navolging van omliggende dorpen zag het eerste Stramproyer  leesplankje het licht in 1997. De 17 afbeeldingen zijn van de hand van Els Maes. Het drukwerk werd verzorgd door de toenmalige drukkerij Creemers-Rietjens in Baexem. De plankjes zelf plus de houten richels, plus de piepkleine spijkertjes zijn het resultaat van precisiewerk door leden van de heemkunde Stramproy. Er werden 500 stuks gemaakt die vrij vlug uitverkocht raakten.

Plankje 2 stamt uit 2005. Daarop staan 18 afbeeldingen. De productiewijze was hetzelfde als bij het eerste plankje. Hiervan werden er 800 vervaardigd en ook die zijn inmiddels uitverkocht. De kritische lezer zal een verschil ontdekken in de schrijfwijze van enkele woorden. Op plankje 1 staat bijvoorbeeld “sjoaj” en “oamzeiksel” waarvan de “oa” klinkt als in het Engelse “more”.
In 2003 heeft dialectvereniging Veldeke Limburg een spellingwijzer uitgegeven waarin de “oa” omgedraaid werd. Tegenwoordig worden genoemde woorden dus geschreven als “sjaoj” en “aomzeiksel”.
Een tweede verandering in de schrijf wijze betreft de “ù” zoals in “ùsterke” (rozenkrans). Veldeke heeft die klank weergegeven als “ö” zoals in het Duitse woord “Köln”. De huidige schrijwijze is dus “österke”.

Plankje 3 is eind 2020 uitgegeven.

1e leesplankje
achterzijde 1e leesplankje