1915-1918 Den Doodendraad

Tijdens een groot deel van de Eerste Wereldoorlog werd het bezette België door een 332 kilometer lange elektrische draadversperring gescheiden van het neutrale Nederland.  De versperring  moest verhinderen dat oorlogsvrijwilligers en Duitse deserteurs België ontvluchtten. Tevens moest het hekwerk verhinderen dat spionageberichten uit bezet gebied via Nederland geallieerde spionagediensten bereikten en diende het smokkel tegen te houden. De draad stond onder dodelijke elektrische spanning die in onze omgeving geleverd werd door de generator van de buskruitfabriek in Kaulille, vandaar de naam: De Dodendraad.

Onderstaand type waarschuwingsbord wijkt af van borden op andere plaatsen. Dit type is ook zichtbaar op de film die in oktober 1918 gemaakt is bij de grens-overgang Stramproy-Molenbeersel.

Waarschuwingsbord Dodendraad. Afkomstig uit de omgeving van de  Broekmolen. Collectie Heemkunde Stramproy
Beeld uit film grensovergang oktober 1918 met waarschuwingsbord Dodendraad
Dubbele Trampoort Dodendraad grensovergang Stramproy-Molenbeersel Foto Gemeentearchief Weert. Rechts de tramremise.
Duitse soldaten aan de poort in de Dodendraad grensovergang Stramproy-Molenbeersel Foto Gemeentearchief Weert.

Het project de dodendraad leeft:
“In 2018 willen we langs de hele Nederlands-Belgische grens een lint van honderdduizenden witte krokussen geplant hebben. Dan is het 100 jaar geleden dat de wapenstilstand werd getekend en de Dodendraad werd afgebroken. Het was de grens tussen oorlog en vrede. Juist in deze tijd waarin zoveel oorlogsvluchtelingen Europa proberen te bereiken willen we een monument maken ter nagedachtenis van de slachtoffers van ‘de dodendraad’.”

Onderstaande kaart geeft enkele suggesties waar een lint van krokussen in de bermen van openbare wegen mogelijk zou kunnen zijn. Het traject liep in het eerste jaar ten Zuiden van Bocholt.(onderzoek Heemkundekring Bocholt) Later is de draad naar de grens verplaatst.

De groene trajecten zijn aangeplant.

Klik op onderstaande kaart voor een vergroting. (3712×2598 pixels, 8,8MB)

Dodendraad WO I omgeving Stramproy; Collectie Marc Stevens